Volgers

zondag 29 april 2018

Bullet journalen ... hoe ik dat doe

Sinds 3 april 2017 houd ook ik een bullet journal bij. En ik doe dat supergraag! Iedereen weet ondertussen wel wat de hype is en anders kan je misschien hier gaan bijlezen.

Ook Lilith van het overbekende blog Tales from the crib heeft er hier over geblogd.
En ze schreef er ongeveer een jaar geleden een boek over dat ik kocht.

Ze schrijft bijvoorbeeld dat je je eigen manier moet vinden om te bullet journalen. Dus dat deed ik want je vindt die eigen manier echt wel in de loop van de weken/maanden dat je ermee bezig bent.
De handleiding van Lilith zegt dat je best je week over twee bladzijden spreidt. Twee bladzijden langs elkaar. De linkerpagina gebruik ik voor mijn weekplanning en de rechterpagina voor mijn lijstjes.

Zo begon ik in april met aparte lijstjes met de dagen dat ik was gaan wandelen. Deze lijstjes evolueerden van de exacte dagen erbij te schrijven tot enkel de wandelingen op te lijsten. Aparte lijstjes die ik 'To do' noemde, werden na een week al afgeschaft en werden geïntegreerd in mijn weekplanning op de linkerpagina. Mijn lijstje 'Afspraken maken' heeft het dan weer tot op vandaan de dag uitgehouden. Net zoals mijn lijstje 'Gekocht'. Een aparte lijst 'Londen' was nodig tot augustus en natuurlijk daarna niet meer omdat mijn citytrip in augustus plaatsvond. Binnenkort integreer ik het lijstje 'Madeira' in mijn bullet journal, dat dan weer verdwijnt in augustus.

Je merkt het al, ik haal er enkel de doodeenvoudige dingen uit om toe te passen. De eerste maanden is echt uitproberen. Maar het leuke is dat je alles op elk moment kan veranderen. De algemene lijsten (hebben een andere naam, maar ik houd het simpel) gebruik ik voorlopig nog niet.
Zo kan je bijvoorbeeld de volgende algemene lijsten bijhouden:
  • gelezen boeken/films
  • te lezen boeken/films
  • vinyl op het verlanglijstje
  • tentoonstellingen/musea om te bezoeken
  • bands om nog te gaan zien
  • steden/landen om naartoe te reizen
Enzovoort!

Ook de index met verwijzingspagina's liet ik weg. Misschien pas ik dat later wél toe.

Deze eenvoudige manier werkt voor mij. Ik ben er nu een jaar mee bezig en ik kan zeggen dat ik het in mijn week in plan. Ik maak er tijd voor en doe het ook graag.

Al de Stabilo pastels kocht ik in oktober en die gebruik ik elke week. Daarvoor waren het stiftjes van de HEMA. En mijn eerste schriftje is ondertussen al vol. 19 februari begon ik in mijn tweede bullet journal. Ik ben nu bezig in mijn tweede Moleskine omdat die schriftjes zo zalig dun zijn en dus licht om in je handtas mee te nemen. Ik kocht rode Moleskines omdat ze opvallen in een donkere handtas. Misschien koop ik als volgende bullet journal een Leuchtturm.

Omwille van privacyredenen voeg ik hier geen foto's toe van mijn eigen bladzijden uit mijn bullet journal.

De voordelen van een bullet journal:
  • overzichtelijk
  • doodeenvoudig
  • zorgt voor rust
  • stiekem best leuk om te doen
Velen gebruiken de 'dotted grid' (vierkantjes) om te bullet journalen maar dat doe ik dus niet.
'Doe je eigen ding', weet je wel ...
En ik gebruik bewust ook niet alle termen die ze in handleidingen en boeken wel gebruiken.

Dotted grid (vierkantjes)

Twee pagina's langs elkaar om je week op te spreiden.

1 opmerking:

  1. Ik ben zoooo'n fan van de dots... Die zijn gewoon handig. Maar verder volg ik ook gewoon mijn eigen ding. Al die hypes :p Ik zou hem meer moeten gebruiken want mijn hoofd is zo'n chaos momenteel!

    BeantwoordenVerwijderen