Volgers

zondag 22 april 2018

Fotografie en alles wat erbij komt kijken

Sinds mijn twaalfde trek ik foto's. Van mijn plechtige communie kreeg ik een Minolta (een compact toestel zonder instellingen, Minolta werd later Sony). En ik amuseerde mij jaren te pletter. Meer moest dat toen niet zijn. Van het ogenblik dat ik alleen op reis vertrok (zonder ouders, jeugdbeweging, etcetera, maar met lief of vrienden) kocht ik een compacte camera van CANON met veel instellingen.

Grappig genoeg leerde ik jaren aan een stuk veel mensen kennen die met fotografie bezig zijn, als hobby of professioneel. Want fotografie is al jaren een grote interesse van mij.
Jarenlang sluimerde het idee, ik koop een spiegelreflex. Maar welke? Ik stelde veel vragen aan mensen. Wat moet ik kopen? Vaak antwoordden zij, waarvoor wil je het gebruiken? Ze zeiden ook dat er geen slechte camera's bestaan maar wel slechte fotografen. En dat kijken en zien véél belangrijk is dan de allernieuwste fancy camera met veel snufjes hebben. Dus ik twijfelde en stelde de aankoop weer maar eens uit. Tot ik in augustus 2017 alleen op citytrip naar Londen ging. En stiekem achteraf eigenlijk dacht: had ik maar een spiegelreflex gehad.

Dus nam ik mij voor, we gaan eraan beginnen. Ik schreef mij in voor een basiscursus fotografie (5 maanden) en kocht mij na genoeg research en rondvragen een NIKON D3300. Niet het allerlaatste model in die serie (eentje ouder), maar wel een goeie camera om te beginnen. Met een kitlens.
En opnieuw amuseerde ik mij te pletter met alle opdrachten die we kregen, de dingen die ik bijleerde en de feedback die ik kreeg. In januari kocht ik mij twee nieuwe lenzen en ging verder met experimenteren. Ook volgde ik een aantal workshops bij commercieel fotograaf Kris Van de Sande. Zijn werk vind je hier en hier. Toevallig is hij ook een goeie kennis!

Gisteren gaf hij weer een workshop Street Photography in Hasselt, in samenwerking met Bartok. Bartok is dé fotografieshop met supergoeie service in Hasselt waar ik mijn camera en twee lenzen kocht. En het was weer FUN en bijleren. TOP dus! Hieronder zie je een aantal van mijn foto's van gisteren.










En jij? Trek jij ook graag foto's? Waarschijnlijk wel in deze Instagramwereld. Gebruik je enkel je phone of soms ook een ander toestel? Welke camera heb jij?

4 opmerkingen:

  1. foto's maken is leren kijken en dat doe jij heel goed heb ik de indruk. Knappe beelden.Ik heb er momenteel te weinig tijd voor maar vind het wel leuk om er mee bezig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor het complimentje! Het is idd heel leuk om ermee bezig te zijn.

      Verwijderen
  2. Fijn dat je er iets mee doet! bij zoveel mensen blijft het bij dromen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht eind augustus vorig jaar: ik ga eraan beginnen. En ik ben blij dat ik dat deed. Maar eigenlijk was ik er al mee bezig sinds mijn 12de. Soms is het een kwestie van een klik maken. En gewoon doen. Ik heb nog genoeg andere dromen ;)

      Verwijderen